2009-04-22 | Szerző: Sárvári Zsolt

Teszt - Honda sport-ABS

Szabad a satu

A motorozás legnehezebb része a fékezés. Ezzel a kijelentésemmel lehet, hogy sokan nem értenek egyet, mégis a legösszetettebb terület, ahol a hibázás következményei a legnagyobbak, véleményem szerint a két keréken történő vészmegállás. Nagy segítséget jelenthet tehát a blokkolásgátló, a Hondának hála immáron a szupersport motorokon is.

1Úttörő

Úttörő


Hadd kezdjem az új technika bemutatását egy kis vezetéstechnikai elmélkedéssel. A motorozás ugyanis roppant összetett folyamat. Egyenesen menni mindenki tud két keréken, akár gyorsan is: a gáz húzása csupán vakmerőség kérdése. Kanyarodni már kissé összetettebb folyamat, a motorosok meglepően nagy részének nincs tiszta képe arról, miért is kanyarodik be, dől meg a motorkerékpár. Azonban azok is képesek úgy-ahogy bevenni az íveket, akik nem tudatosan és nem tökéletesen alkalmazzák az ellenkormányzást. A megállás azonban más tészta. Amikor valóban szembejön a vész, a motorosok többsége ösztönös pánikreakcióként belekap a fékbe, így a futómű és a gumi nem készülhet fel az ugrásszerűen megemelkedő igénybevételre, aminek eredményeképpen általában blokkol az első kerék, ezáltal megszűnik az egyenesfutást biztosító giroszkopikus erő, majd a motoros elesik. Nagy kedvencem a rájderek által emlegetett "Láttam, hogy már nem tudok megállni, ezért elfektettem a mocit." szófordulat, amely a valóságban minden esetben azt takarja, hogy a vezető blokkolta az első kereket, és sajnálatos módon arcra esett. Csak a fenti kifogás jobban hangzik.

A fentiek veszélye hatványozottan emelkedik, amint csökkenni kezd a tapadás: esik az eső, vagy akár csak szennyezett területre - elegendő egy kis murvafelhordás az útpadkáról - kerül a motorkerékpár. Mi lehet a megoldás? Nyilvánvalóan egy kis technikai segítség: akadályozzuk meg, hogy blokkoljon az első kerék!

Kis technikatörténet


A fenti felismerés immáron bő húsz éve megszületett a motorkerékpár-gyártók fejében. A megvalósítás azonban közel sem volt egyszerű, hiszen a kétkerekű járművek esetében a kanyarodás, azaz a bedöntött állapot sokkal összetettebbé teszi az ABS működtetését, mint a stabilan futó autóknál. 1986-ban jelent meg a piacon az első szériagyártású blokkolásgátló a BMW K100 túramotorban. Hatalmas tömegű alkatrész volt, rengeteg kritika érte a darabos működés miatt, amely sok esetben inkább zavarta a képzett motorosokat, mint segítette. Ideális körülmények pedig nem csökkent, hanem egyenesen nőtt a fékút.

A fejlődés azonban, mint tudjuk megállíthatatlan. 1992-ben a Honda is piacra dobta saját ABS-ét az ST1100 Pan European modellben, a blokkolásgátló rendszerek pedig rendületlenül fejlődtek. Remek példa erre saját BMW R1200GS motorkerékpárom, amely 2006-os gyártású motor, és amelynek ABS-e még bizony igen szakaszoltan működik. Képes még úthibákon is elengedni a fékerőt egészen hosszúnak tűnő időre, és akár méterekkel megnyújtani a fékutat. Napjainkra azonban újabb komoly fejlődést tapasztalhatunk: az összes komoly gyártó blokkolásgátló rendszere szépen, kulturáltan, szinte észrevétlenül működik, nagy mértékben növelve a motorozás biztonságát, megakadályozva a "moci szándékos elfektetését".

Az utolsó fehér folt



Az ABS terjedése robbanásszerűnek mondható: 2001-ben a Honda motorkerékpárok 29 százalékát szerelték fel a biztonsági berendezéssel, 2007-ben ez a szám már 72 volt! A blokkolásgátló rendszerek áldásos hatásaiból azonban mindeddig teljesen kimaradtak a sportmotorok vásárlói. Ez természetesen nem véletlen. Ezeket a kétkerekű csodákat elsődlegesen pályamotorozásra tervezik, ahol bizony a fenti fékhatás-csökkenés egy kettőnyolcvanról vett szigorú féktávon végzetes lenne. Nem is beszélve az ABS rendszerek mai napig viszonylag jelentős tömegnövelő hatásáról, amely egy pályamotor esetében nem fér bele a képbe.

Be kell azonban látni, hogy a sportmotorok vásárlóinak jelentős része jellemzően inkább közúton, mint versenypályán használja paripáját. Nekik égető szükségük lehet a biztonságot növelő rendszerre, annak azonban alkalmasnak kell lennie a versenyszerű körülmények közötti alkalmazásra is. Hosszú fejlesztés után tehát elkészült az első szuperport-blokkolásgátló a Honda jóvoltából. Lássuk, miben tér el az eddig megszokott rendszerektől!

2C-ABS

-
Előző oldal Következő oldal
Hozzászólások
Eddig 13 hozzászólás a témában.
SZÓLJ HOZZÁ vendégként,
LÉPJ BE, vagy, hogy saját nevedben szólhass hozzá!
VENDÉG [X]

Ez az ellenörsző szám azért szükséges,
hogy tudjuk valóságos személy tölti ki az ürlapot.
Amennyiben a számok nem olvashatóak,
kérlek nyomj 'Küldés'-t és új kód generálódik!

psico 2009-04-28 21:11:45
#13
Az ABS szerintem önmagában nem fogja jelentősen csökkenteni a SÚLYOS baleseteket. Ugyanaz
az érvem, ami az autóknál is bekövetkezett: biztonságosabb autóval gyorsabban mennek,
jobban rábízzák magukat az elektronikára, kevésbé törődnek a fizikával. Az ABS,
légzsák majd a menetstabilizáló bevezetése önmagában még nem javított sokat a halálos
balesetek statisztikáján, az USÁban még romlott is az elején. Én is hamarabb fogom magam
összetörni az ABS-ESP-6légzsákos autómban, mint a minden védőfelszerelés nélküliben,
mert mindkét autónál máshol van az a határ, amit soknak érzek. Szerintem a régebbi
autónál könnyebb megtalálni a határt, és aszerint menni. A Hűbazmeg élmények száma
50:1-hez a modern autónál, ABS vs nincs ABS-nél is hasonló.
Motornál sem jobb a helyzet, ha ABS-szessel megyek, sokkal többször fordul elő
Hűbazmeg...

A balesetek csökkentésének két leghatékonyabb módja: a sebesség csökkentése és a
motoros képzése, gyakorlása. Az ABS leginkabb a kisebb sebességű eséseket védi ki...
Nagy tempónál nehéz állóra fékezni a kereket...

Vendég 2009-04-24 08:26:04
#12
Akkor abban -szinte- mindenki egyet ért, hogy közútra fontos. Pályára is nagyot alkotott a
Honda, de oda guminként más-más szoftver kell az ABS-re, mivel más a gumiprofil,
gumiméret, stb. Fontos, hogy versenykörülmények között pontosan az adott gumira gyártott
progi dolgozzon az ABS agyában. Láttam már az Euroringen ABS-el szerelt 1300-as BMW-t 1.22
körül menni.

Vendég 2009-04-23 20:39:24
#11
9#
Érthető, köszi!

Vendég 2009-04-23 20:06:36
#10
Utcára kell az ABS,ez nem lehet vita tárgya.Pályázni se hátrány.Várom a sok
\"Rossi\"-t hogy etoljanak :)

Nagy Dániel 2009-04-23 18:02:37
#9
Helló #8, nagyon sokat nem mentem ABS-es motorral, de azt hiszem hozzá tudok érdemben tenni
az ABS kontra no ABS kérdéshez.
A válasz egyszerűen az, hogy a dolog nem fekete/fehér. Igen van olyan, hogy ABS-sel lehet
jobban megállni, és van, hogy nélküle. Van, hogy ABS-sel jobban lehet kerülni, és lehet,
olyan helyzet is, hogy épp gondot okoz.
A hangsúly itt azon van, hogy az esetek túlnyomó részében, a motorosok legnagyobb
részénél összességében hasznos felszerelés. Ezért fejlesztik.
A Hondáé (bár nem próbáltam) nyilván egy igen fejlett darab. Itt sem az ABS/no ABS
kérdés dőlt el végérvényesen, hanem kitágult az a feltételrendszer, amelyben
egyértelmű igen a válasz az ABS mellett.
Nemtom érthető-e, mit akarok kihozni.

Vendég 2009-04-23 17:09:23
#8
Én nagyon kíváncsi lennék olyan motoros OBJEKTÍV hozzászólására, aki hajtott ABS
nélküli gépet és ABS-el szereltet is. Nem csak kipróbálta, hanem több ezer kilométert
ment ilyen-olyan motorral.

Vendég 2009-04-23 13:15:09
#7
Nem vagyok egy Rossi, bár sűrűn kijárok pályázni, így van egy kis gyakorlatom fékezés
ügyben. A lényeg az, hogy ugye vizes-poros útszakaszon senkinek nincs rutinja (jellemzően).
Erre rátesz még egy lapáttal az, hogy a baleset elkerülése mindig váratlanul,
felkészületlenül jön, nem úgy mint a kanyar a pályán. Ezeket összefoglalva nem biztos,
hogy pánik fékezéskor rossz útviszonyok között elegendő az a rutin, amit az ember a
pályán (vagy bárhol) szerzett gyakorlása során elsajátított, így maximálisan helyt
adok az utcai ABS-nek. (sőt a pályára is).

Sárvári Zsolt 2009-04-23 10:29:34
#6
Annyit még hozzátennék (mivel a vezetéstechnika a vesszőparipám): az igazi veszély
véleményem szerint - nem véletlenül történik annyi esés emiatt - a hibás
fékkezelésből eredő bukás. Sokszor olyan féktáv mellett, ahol könnyen meg is lehetne
állni akár, elesik a motoros. Ezt pedig biztosan megakadályozza az ABS. Ezért képviselem
azt az álláspontot, hogy az utca motorosainak inkább áldás a blokkolásgátló.

Vendég 2009-04-23 10:09:52
#5
#2
valóban igaz, aki megszokja az ABS-t az ha utána átül egy nem ABS -es masinára nagyon
figyelnie kell.
Írtátok, hogy 30000ből 2x kellet a vészfékezés, viszont ha ez életet ment akkor van
jogosultsága az ABS -nek. Nehéz kérdés ez

Sárvári Zsolt 2009-04-23 09:19:15
#4
#3: Teljesen igazad van. Arról nem beszélve, hogy valós helyzetben nagyon gyakran a
kikerülés előtt azért vészfékezel, ameddig lehet, és utána, ha már biztos vagy a
megállás lehetetlenségében, próbálod elkerülni az akadályt. Az pedig nagyon nem
mindegy, hogy ez alatt mennyit tudsz lassulni!

Egyébként néhány évnyi motoros tréningeken szerzett tapasztalat alapján azt kell sajnos
mondanom, hogy a motorosok 99%-as nem tud valóban VÉSZfékezni. Az utóbbi időben
tapasztaltak szerint pedig az autósok esetében ez a szám pontosan ugyanennyi.

Domino rendőrmotorokkal

Tudjuk jól, néha a legjobbak is hibáznak. Egy kis hiba azonban néha sok motorban tehet kárt. (...)

Napikép 2009-09-18

Koncepció KTM alapokon

A brit Matt Williams elképzelése a jövő motorkerékpárjáról. A sportos designt komoly technológiai átgondoltság teszi életszerűvé. (...)

Koncepció 2009-09-17

Jön a kis Hypermotard?

Úgy tűnik, a Ducati a Hypermotard egy kisebb változatának kiadását tervezi. A részletek egyelőre csak spekulációk tárgyát képezik. (...)

Pletyka 2009-09-17

Rétegmodellek a Keewaytől

A feltörekvő Keeway négy új modellel szeretné elcsábítani a tínédzsereket, ebből kettőt próbáltunk ki, egyet a fiúknak, egyet a lányoknak ajánlunk, kisebb fenntartásokkal. (...)

Teszt - Keeway TX 50 és Goccia 50 2009-09-12

Duplakuplungos lesz a VFR 1200, megújul a Cub

A Honda a minap jelentette be hivatalosan is új duplakuplungos váltójának kiadását. A motoros média erről világszerte beszámolt, de a CV-Maticról már kevesebb szó esett. (...)

Technika 2009-09-10