2009-04-22 | Szerző: Sárvári Zsolt

Teszt - Honda sport-ABS

Szabad a satu

1Úttörő

2C-ABS

C-ABS


Az alábbi grafikonon jól láthatjuk, a hagyományos blokkolásgátló rendszerhez képest milyen előnyökkel jár a kombinált ABS (amelyet a Honda már régóta alkalmaz egyes utcai modelljein), illetve hogy azt is mennyivel és miben múlja felül az új, C-ABS rendszer. Már a normál , blokkolásgátlós kombinált fékrendszernél is sokkal stabilabb motorkerékpár-reakció, javul a jármű stabilitása. A vadonatúj fejlesztés esetén pedig olyan finoman megy végbe a szabályozás, hogy azt alig észleli a pilóta, így a stabilitás tökéletes marad, egyszóval a rendszer alkalmassá vált szupersport-motorokon történő alkalmazásra is.

Az új rendszer az első és hátsó fékek működését úgy kombinálja össze, hogy amikor az első keréken a blokkolásgátló elengedi a nyomást, a hátsó fék semmiképpen ne lépjen működésbe. Ebben az esetben ugyanis fellépne a kerékpattogás, ami egy versenypálya hosszú egyenesének a végén, a kanyarba történő bekormányzással párosítva bizony igen kellemetlen pillanatokat okozhat a pilótának.

Az egész berendezés tömegét a végletekig kellett csökkenteni, hiszen a felhasználási területet alkotó kétkerekűeknél a tömeg igen jelentős szempont. Amennyiben egy Varadero fékrendszerével szerelték volna fel a CBR modelleket, bizony nem csekély tömegnövekedéssel kellett volna számolni. A teljesen elektronikus működtetésnek hála (hiszen a C-ABS "brake by wire" rendszerű) a tömeg elenyésző mértékben emelkedett.

Így igen precíz szabályozást értek el, illetve az ABS működése esetén az összes negatív tulajdonság, mint a hátsó kerék elemelkedése vagy pattogása minimális mértékre csökkent. Lássuk hát, hogyan működik a gyakorlatban!

A puding próbája


A tesztre a tököli reptéren került sor, ahol egy igen összetett pályát építettek fel a Honda munkatársai. Fékezhettünk aszfalton és vizen, majd legvégül a minden motoros "álmát" jelentő komoly vastagságú homokon is.

A teljesen összeült első futómű mutatja a lassulás mértékét

Nos, bármennyire szerettük volna, nem sikerült kihozni a rendszert a sodrából. Száraz aszfalton csupán annyi visszajelzést kapunk, hogy a fékpedálon nagyon enyhe vibráció jelentkezik, illetve az tűnhet fel, hogy nagyon durván vészfékezve sem emelkedik el érezhető mértékben a motor hátulja. Kívülről nézve egészen kicsit levegőbe kerül a hátsó kerék, a fedélzeten azonban nyomát sem lehet felfedezni annak, hogy esetleg orra kívánna bukni alattunk a motor. A fékerő természetesen a Hondától megszokott módon brutálisan erős és nagyon finoman adagolható is. Amennyiben helyesen, azaz progresszíven kezeljük a féket, az első kereket aszfalton megcsúsztatni sem lehet. Helytelen fékhasználat esetén - amelyre a cikk elején utaltam a "szándékosan elfektettem a mocit" típusú kifogásnál -, amikor átmenet nélkül belemarunk a fékkarba, azaz a futómű és a gumi nem tud felkészülni a hirtelen igénybevételre, természetesen normál fékkel kicsúszna az első kerék. Ilyenkor azonnal beavatkozik az első keréken is a blokkolásgátló, és teljesen bizalomgerjesztő módon megállítja a motort. Ezzel természetesen erősen nő a fékút - próbáim alapján 90 kilométer/órás tempóról jó öt méternyit (!!!), tehát a helyes fékhasználatot semmilyen technika nem pótolja, csupán megóv az eséstől. Még inkább megóv csúszós körülmények között. Vizen, és különösen homokon érezhetően "elengedi" az elektronika a fékerőt, a motor azonban akkor is maximálisan stabil marad, ha a homok közepén 120-as tempónál brutálisan berántjuk a fékkart.

Összességében elmondható, hogy a Honda új C-ABS rendszere nagyon jól sikerült. Végtelenül bizalomgerjesztően védi ki a motorosok által elkövethető valamennyi hibát. Mivel a teszt során mi csak egyenesben fékezhettünk, vár még ránk egy igazi menetpróba, amikor valós forgalmi helyzetekben, illetve kanyarban is vallatóra foghatjuk a rendszert. Egyet biztosan kijelenthetek zárszóként: a helyes fékezési technika elsajátításától a C-ABS sem óv meg minket, jól, progresszíven fékezni tehát mindenképpen tanuljunk meg és gyakoroljuk azt rendszeresen! Azonban ha mégis hibáznánk, esetleg a tapadási körülmények romlanának le jelentős mértékben, biztosan számíthatunk a sport-blokkolásgátlóra. A magam részéről tuti hogy nem vennék CBR-t enélkül!

-
Előző oldal Következő oldal
Hozzászólások
Eddig 13 hozzászólás a témában.
SZÓLJ HOZZÁ vendégként,
LÉPJ BE, vagy, hogy saját nevedben szólhass hozzá!
VENDÉG [X]

Ez az ellenörsző szám azért szükséges,
hogy tudjuk valóságos személy tölti ki az ürlapot.
Amennyiben a számok nem olvashatóak,
kérlek nyomj 'Küldés'-t és új kód generálódik!

psico 2009-04-28 21:11:45
#13
Az ABS szerintem önmagában nem fogja jelentősen csökkenteni a SÚLYOS baleseteket. Ugyanaz
az érvem, ami az autóknál is bekövetkezett: biztonságosabb autóval gyorsabban mennek,
jobban rábízzák magukat az elektronikára, kevésbé törődnek a fizikával. Az ABS,
légzsák majd a menetstabilizáló bevezetése önmagában még nem javított sokat a halálos
balesetek statisztikáján, az USÁban még romlott is az elején. Én is hamarabb fogom magam
összetörni az ABS-ESP-6légzsákos autómban, mint a minden védőfelszerelés nélküliben,
mert mindkét autónál máshol van az a határ, amit soknak érzek. Szerintem a régebbi
autónál könnyebb megtalálni a határt, és aszerint menni. A Hűbazmeg élmények száma
50:1-hez a modern autónál, ABS vs nincs ABS-nél is hasonló.
Motornál sem jobb a helyzet, ha ABS-szessel megyek, sokkal többször fordul elő
Hűbazmeg...

A balesetek csökkentésének két leghatékonyabb módja: a sebesség csökkentése és a
motoros képzése, gyakorlása. Az ABS leginkabb a kisebb sebességű eséseket védi ki...
Nagy tempónál nehéz állóra fékezni a kereket...

Vendég 2009-04-24 08:26:04
#12
Akkor abban -szinte- mindenki egyet ért, hogy közútra fontos. Pályára is nagyot alkotott a
Honda, de oda guminként más-más szoftver kell az ABS-re, mivel más a gumiprofil,
gumiméret, stb. Fontos, hogy versenykörülmények között pontosan az adott gumira gyártott
progi dolgozzon az ABS agyában. Láttam már az Euroringen ABS-el szerelt 1300-as BMW-t 1.22
körül menni.

Vendég 2009-04-23 20:39:24
#11
9#
Érthető, köszi!

Vendég 2009-04-23 20:06:36
#10
Utcára kell az ABS,ez nem lehet vita tárgya.Pályázni se hátrány.Várom a sok
\"Rossi\"-t hogy etoljanak :)

Nagy Dániel 2009-04-23 18:02:37
#9
Helló #8, nagyon sokat nem mentem ABS-es motorral, de azt hiszem hozzá tudok érdemben tenni
az ABS kontra no ABS kérdéshez.
A válasz egyszerűen az, hogy a dolog nem fekete/fehér. Igen van olyan, hogy ABS-sel lehet
jobban megállni, és van, hogy nélküle. Van, hogy ABS-sel jobban lehet kerülni, és lehet,
olyan helyzet is, hogy épp gondot okoz.
A hangsúly itt azon van, hogy az esetek túlnyomó részében, a motorosok legnagyobb
részénél összességében hasznos felszerelés. Ezért fejlesztik.
A Hondáé (bár nem próbáltam) nyilván egy igen fejlett darab. Itt sem az ABS/no ABS
kérdés dőlt el végérvényesen, hanem kitágult az a feltételrendszer, amelyben
egyértelmű igen a válasz az ABS mellett.
Nemtom érthető-e, mit akarok kihozni.

Vendég 2009-04-23 17:09:23
#8
Én nagyon kíváncsi lennék olyan motoros OBJEKTÍV hozzászólására, aki hajtott ABS
nélküli gépet és ABS-el szereltet is. Nem csak kipróbálta, hanem több ezer kilométert
ment ilyen-olyan motorral.

Vendég 2009-04-23 13:15:09
#7
Nem vagyok egy Rossi, bár sűrűn kijárok pályázni, így van egy kis gyakorlatom fékezés
ügyben. A lényeg az, hogy ugye vizes-poros útszakaszon senkinek nincs rutinja (jellemzően).
Erre rátesz még egy lapáttal az, hogy a baleset elkerülése mindig váratlanul,
felkészületlenül jön, nem úgy mint a kanyar a pályán. Ezeket összefoglalva nem biztos,
hogy pánik fékezéskor rossz útviszonyok között elegendő az a rutin, amit az ember a
pályán (vagy bárhol) szerzett gyakorlása során elsajátított, így maximálisan helyt
adok az utcai ABS-nek. (sőt a pályára is).

Sárvári Zsolt 2009-04-23 10:29:34
#6
Annyit még hozzátennék (mivel a vezetéstechnika a vesszőparipám): az igazi veszély
véleményem szerint - nem véletlenül történik annyi esés emiatt - a hibás
fékkezelésből eredő bukás. Sokszor olyan féktáv mellett, ahol könnyen meg is lehetne
állni akár, elesik a motoros. Ezt pedig biztosan megakadályozza az ABS. Ezért képviselem
azt az álláspontot, hogy az utca motorosainak inkább áldás a blokkolásgátló.

Vendég 2009-04-23 10:09:52
#5
#2
valóban igaz, aki megszokja az ABS-t az ha utána átül egy nem ABS -es masinára nagyon
figyelnie kell.
Írtátok, hogy 30000ből 2x kellet a vészfékezés, viszont ha ez életet ment akkor van
jogosultsága az ABS -nek. Nehéz kérdés ez

Sárvári Zsolt 2009-04-23 09:19:15
#4
#3: Teljesen igazad van. Arról nem beszélve, hogy valós helyzetben nagyon gyakran a
kikerülés előtt azért vészfékezel, ameddig lehet, és utána, ha már biztos vagy a
megállás lehetetlenségében, próbálod elkerülni az akadályt. Az pedig nagyon nem
mindegy, hogy ez alatt mennyit tudsz lassulni!

Egyébként néhány évnyi motoros tréningeken szerzett tapasztalat alapján azt kell sajnos
mondanom, hogy a motorosok 99%-as nem tud valóban VÉSZfékezni. Az utóbbi időben
tapasztaltak szerint pedig az autósok esetében ez a szám pontosan ugyanennyi.

Domino rendőrmotorokkal

Tudjuk jól, néha a legjobbak is hibáznak. Egy kis hiba azonban néha sok motorban tehet kárt. (...)

Napikép 2009-09-18

Koncepció KTM alapokon

A brit Matt Williams elképzelése a jövő motorkerékpárjáról. A sportos designt komoly technológiai átgondoltság teszi életszerűvé. (...)

Koncepció 2009-09-17

Jön a kis Hypermotard?

Úgy tűnik, a Ducati a Hypermotard egy kisebb változatának kiadását tervezi. A részletek egyelőre csak spekulációk tárgyát képezik. (...)

Pletyka 2009-09-17

Rétegmodellek a Keewaytől

A feltörekvő Keeway négy új modellel szeretné elcsábítani a tínédzsereket, ebből kettőt próbáltunk ki, egyet a fiúknak, egyet a lányoknak ajánlunk, kisebb fenntartásokkal. (...)

Teszt - Keeway TX 50 és Goccia 50 2009-09-12

Duplakuplungos lesz a VFR 1200, megújul a Cub

A Honda a minap jelentette be hivatalosan is új duplakuplungos váltójának kiadását. A motoros média erről világszerte beszámolt, de a CV-Maticról már kevesebb szó esett. (...)

Technika 2009-09-10